UNDERVISNING

Undervisningen afhænger af, om du er ny eller har været med på sommerskolen før.

Første- og andetårs elever har klasseundervisning, mens elever, der er med for tredje gang eller mere, arbejder med deres egne projekter på projektlinjen. Læs mere om projektlinjen her

På første og andet år har du en række grundfag i grundlæggende eller lidt mere avanceret arrangør- og designarbejde. Og så kan du vælge mellem en række mere specialiserede valgfag.

Derudover kommer du gennem en række korte oplæg om inspirerende rollespil og undervisernes fejltrin. Og så skal vi spille et rollespil sammen på de forskellige årgange.

Men I skal også selv stå for noget af indholdet. De fleste dage efter frokost, og hver aften undtagen lørdag, er der udbud, hvor I og underviserne kan afholde ting for hinanden. Det kan være diskussionsgrupper, små rollespil, brætspil, gåture og alt muligt andet. 

Herunder beskriver vi de forskellige fag på første og anden årgang. Selve skemaet og valgfagene afhænger af underviserne og af, hvor mange vi bliver, så det kommer først senere

1. År

Intro: Projektledelse 1 time

Hvad skal der til for at arrangere et rollespil fra start til slut? Hvilken rækkefølge, skal tingene gøres i, og hvordan får man samarbejdet i en projektgruppe til at fungere, når man også er venner?

Intro: Vision

Visionen er pejlemærket for ethvert projekt: Hvad er det egentlig, vi vil? Er det rigtigt, at alle darlings skal skydes? Og hvad betyder det for alle de valg man skal træffe i løbet af en projekt, og hvordan man løser opgaverne?

Logistik, afvikling - 2 timer

Hvad er en plan? Og hvorfor er det vigtigt at have en plan? Hvad skal man huske - hvad skal man tænke over - og hvordan går man til planlægningen af alle de praktiske dele af et rollespilsarrangement?

Plot, fortælling, genre - 2 timer

Hvordan er det nu med historier i rollespil? Hvad virker - hvad virker ikke? Hvordan hænger det sammen med fiktion og genrer? Hvad betyder narrativ, og hvad er et plot egentlig?

Roller og relationer - 2 timer

Hvad er en god rolle, og er det det samme som en baggrundshistorie? Hvordan sørger man for at alle spillere har en rolle? Kan de skrive den selv, eller skal man gøre det for dem? Og hvad så med relationer? Hvorfor er de overhovedet vigtige?

Regler og mekanikker - 2 timer

Hvad kan man lave regler for i rollespil? Hvad behøver man lave regler for? Man kan bruge dem til mange ting, men er der altid brug for et kampsystem, og hvad med sikkerhedsregler, simulation og metateknikker?

Rekruttering og Kommunikation - 2 timer

Hvordan skaffer man spillere til sit scenarie gennem aktiv rekruttering, og hvor mange spillere er det egentlig realistisk at skaffe i dagens Rollespilsdanmark? Folk kan jo lide forskellige slags rollespil, så hvordan hænger design og målgruppe sammen?

2. År

Intro: Teori 101 - 1 time 

Over årene er der udviklet en lang række teoretiske begreber om rollespil og rollespilsdesign. Men hvad betyder alle de flotte ord? Mener vi det samme, når vi siger “den magiske cirkel”, og har det noget med resten af undervisningen at gøre?

Intro: Inklusion og trygdeltagelse - 1 time

Hvorfor er inklusion vigtigt, og hvad er trygdeltagelse? Skal der altid være plads til alle, og hvad gør man for at sikre, at spillerne kan være med, at alle kan spille det, de vil, og at oplevelsen bliver god og tryg for alle?

Projektledelse og kommunikation - 2 timer

Hvordan organiserer man arbejdet i en stor projektgruppe, hvor ikke alle er lige involverede og folk har forskellige opgaver? Hvordan kommunikerer man om planer og opgaver uden konflikter, og hvordan sikrer man at tingene bliver lavet, samtidig med at alle har det sjovt? 

Workshops, kultur og roller - 2 timer

Workshops bliver tit brugt til at træne eller udvikle kultur og roller, men også til praktiske informationer, briefings, osv. Men hvad er workshops gode til? Hvad virker, og hvordan gør man?

Scenografi og rumdesign - 2 timer

Scenografi er oppyntningen og de rumlige omgivelser for et rollespil. Men er rumdesign så noget med Star Wars? Hvordan bruger man scenografi til at sætte en stemning, og designer rummet for at skabe bestemte oplevelser?

Økonomistyring og budgetter - 2 timer

Hvad er et budget egentlig, og har det virkelig altid ret? Hvad gør man, når økonomien ikke stemmer, og hvordan sikrer man, at alle i gruppen forstår økonomien i et projekt? Og vigtigst: Hvad er et bilag, og hvordan styrer man økonomien uden at lave underskud og sure miner?